جای تحلیل های فرهنگی، اجتماعی بازیهای جام جهانی خالی است
بازیهای جام جهانی فوتبال به آخرین بازیهای مرحله گروهی رسیده است. در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ساعت های زیادی صرف مسائل کارشناسی و فنّی تیم های حاضر در جام جهانی شده است. از طرفی با توجه به اهمیت فوتبال برای مردم در همه زمینه های فنّی، فرهنگی و اجتماعی، متاسفانه وقت کافی برای تحلیلی مسائل فرهنگی، اجتماعی جام جهانی نشده است. هم بینندگان و هم مربیان و بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران باید سواد کافی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی داشته باشند که این وظیفه در وهله اول به دوش صدا وسیما می دانلودینا باشد. به عنوان مثال همین بازی ایران و مصر، در کنفرانس خبری خبرنگار درباره LGBT از فوتبالیست ایرانی سوال می کند و ایشان فقط به همین نکته که این مسائل از حوزه فوتبال خارج است، اکتفا می کند و اساسا چیزی در چنته ندارد که در دهان خبرنگاری که این جنس سوالات را می پرسند، بزند. یا اینکه سرمربی تیم ملی ایران در مصاحبه بعد از بازی می گوید: خدا هم با ما سر ناسازگاری دارد. که همین جمله ایشان مورد سوءاستفاده و تسویه حساب دشمنان نظام و کشور قرار گرفته است. در صورتی که اگر در کنار تحلیل های فنّی به مسائل فرهنگی هم توجه شود، سرمربی تیم ملی و بازیکنان متوجه می شوند که خدا قرار نیست همه جا دست ما را بگیرد. اگر اینطور باشد که اساسا تلاش و فعالیت و برنامه ریزی بی معنا می شود. اگر این تحلیل ها در برنامه های صدا و سیما باشد مربیان و بازیکنان فقط نیمه خالی لیوان را نمی بینند بلکه به یاد می آورند که آن سیو علیرضا بیرانوند همان دست خدا بود. یا اشتباه فاحش مدافع بلژیک که در نهایت منجر به ده نفره شدن آن تیم شد و بار سنگینی را از روی دوش تیم ما برداشت، همه اش کار خدا بود.
بنابراین در صدا و سیما لازم است که در کنار تحلیل های فنّی، به مدت چند دقیقه کوتاه به مسائل فرهنگی، اجتماعی جام جهانی فوتبال نیز پرداخته شود تا هم مربیان و هم بازیکنان در بزنگاه ها پاسخ های قاطع تر و منطقی تری داشته باشند و هم بینندگان و شنوندگان نگاه حداقلی و تک بُعدی به این رشته پرمخاطب نداشته باشند.